روش صحیح خلاصه نویسی

اهمیت خلاصه نویسی

یکی از راه های بسیار موثر در زمان مطالعه و درس خواندن برای به خاطر سپردن مطالب و یادگیری بهتر، یادداشت برداری و خلاصه نویسی از مطالب است. بدون یادداشت برداری مطالبی که می خوانیم را زودتر از یاد می بریم. البته یادداشت برداری برای ما کارکردهای دیگری هم دارد. مثلا به ما کمک می کند تا مطالبی را که یاد گرفته ایم دسته بندی و سامان دهی کنیم. اگر مطالبی که خوانده ایم شامل تصویر یا نمودار باشد، با استفاده از روش خلاصه نویسی می توانیم نکاتی که در آن تصویر یا نمودار وجود دارد را برای خودمان بنویسیم و داشته باشیم. 

منظور از خلاصه نویسی چیست؟ در تعریف خلاصه نویسی یا خلاصه برداری باید گفت که این روش یکی از بهترین، سریع ترین و با کیفیت ترین روش های مرور مطالب درسی و یادآوری مباحث در کوتاه ترین زمان به حساب میاد که در آزمون های جامع، ایام نوروز و دوران جمع بندی یک ماه قبل از کنکور به داد کنکوری ها میرسه اما به شرطی که از بهترین روش خلاصه نویسی برای کنکور استفاده کنید. 

نکات مهم در خلاصه نویسی 

  1. در خلاصه نویسی برای کنکور ابتدا باید کلیات را مورد توجه قرار دهیم و سپس به جزئیات بپردازیم درست مثل این که می خواهیم یک درخت رسم کنیم، اول تنه را رسم می کنیم و سپس شاخه ها و برگ های آن را می کشیم.

  2. از جمله هایی که کلی ترین و اصلی ترین اطلاعات را دارند یادداشت بردارید و به جملاتی که اطلاعات خاصی ندارند و بی اهمیت هستند توجه نکنید. توجه اصلی خود را بر جملات اصلی، عنوان بخش ها، خلاصه های پایانی و مقدمه ها بگذارید.

  3. دسته بندی اطلاعات و رسم جدول و نمودار می تواند کمک بسیار زیادی در خلاصه نویسی برای کنکور به ما کند. این کار باعث ایجاد ساختار ذهنی برای مطالب در ما می شود. این ساختار ذهنی به ما کمک می کند تا مطالب را بهتر به یاد بسپاریم و به یاد آوریم.

  4. خلاصه نویسی های خود را اصلاح کنید. با مرور مرتب و به مرور زمان ممکن است متوجه شویم که در بعضی خلاصه برداری های خود مطالبی وجود دارد که بی اهمیت است یا اهمیت اولیه را ندارد، پس این مطالب را از نوشته های خودمان حذف می کنیم. این کار به ما در داشتن یک جزوه خلاصه نویسی شده خوب برای کنکور بسیار کمک می کند.

آموزش روش خلاصه نویسی دروس عمومی برای کنکور

نحوه خلاصه نویسی دروس کنکور با هم فرق داره. برای درس‌ های ادبیات و زبان فارسی، عربی و زبان انگلیسی و به طور کلی برای خلاصه نویسی دروس حفظی تر بهتره که خلاصه ‏ها رو به صورت درس به درس ننویسید بلکه به صورت مبحث به مبحث و موضوعی بنویسید. برای یادگیری و تسلط کافی روی لغات هم از جعبه‌ی لایتنر یا به یاد استفاده کنید. قواعد و دستور، فرمول‏ های کلی زمان ‏ها و موارد دیگه رو حداکثر در چند برگه خلاصه کنید. در مورد سوالات متن و جای خالی و بخش آرایه‏ های ادبی درس ادبیات فارسی، تمرین و تست‌زنی بیشار میتونه راه مناسبی برای تقویت این مباحث باشه.

روش خلاصه نویسی دروس اختصاصی برای کنکور

در روش خلاصه‌نویسی درس‌های اختصاصی محاسباتی مثل ریاضی، فیزیک و بعضی بخش های شیمی، فرمول‏ های مهم و کاربردی رو  یادداشت کنید و زیر هر فرمول مهم یا چند فرمولی که با هم ارتباط دارن یک یا دو تست مهم و جامع ترجیحا از تست های کنکور سراسری رو یادداشت کنید. بهتره که  فرمول ها رو دسته بندی کنید و منظم بنویسید تا حفظ کردن و یادآوری فرمول ها براتون راحت تر بشه. برای مباحث حفظی شیمی، مطالب رو داخل کتاب علامت بزنید. در ضمن می‏تونید از فلش‌ کارت ‏ها هم برای مرور سریع استفاده کنید. مباحث مشترک درسی پایه های مختلف رو باید در ارتباط با هم خلاصه‌نویسی کنید مثل فیزیک حرکت شناسی سال دوم و پیش دانشگاهی.

روش خلاصه نویسی زیست برای کنکور

چگونه زیست را خلاصه نویسی کنیم؟
نحوه خلاصه نویسی زیست با سایر درس ها یک تفاوت اساسی داره. در درس زیست شناسی، 
بر خلاف روش خلاصه نویسی ریاضی و فیزیک، هدف یک چیز دیگه است. در درس ریاضی و درس فیزیک خلاصه ای که می نویسید برای اینه که دفعه بعدی همه مطالب رو از روی خلاصه خودتون بخونید و براتون یادآوری بشه اما در درس زیست شناسی و قسمت های مفهومی درس شیمی، خلاصه ای که می نویسید واسه اینه که قبل از سری های بعدی مطالعه کتاب درسی، یک دید و شمای کلی از مطالب مهم فصل و کلیات فصل بهتون بده و در واقع مطالب رو به شکل نموداری در ذهنتون پیاده کنید تا در حین مطالعه کتاب درسی بیشتر روی جزئیات تمرکز داشته باشید.

زمان مرور مطالب خلاصه نویسی شده

روزانه مدتی رو باید برای مرور مطالب خلاصه نویسی شده وقت بگذارید چون هر چه فاصله بین مرورها بیشتر بشه مطالب دیرتر یادآوری میشن.
مطالب خلاصه نویسی شده رو قبل و بعد از تست‌زنی در خانه و قبل و بعد از تست‌ زنی در آزمون ‏ها مرور کنید. فراموش نکنید که بعد از تست‌زنی، نکات جدید و مهم رو باید به خلاصه ‏ها اضافه کنید و بعد از هر بار مرور خلاصه‌‏ ها، باید به‌ روز رسانی کنید. 

برای خلاصه نویسی هر درس حتما با مشاوره تحصیلی خودتون هم مشورت کنید و ازش راهنمایی بگیرید چون مشاور شما از میزان تسلط شما بر درس های مختلف بهتر خبر داره و میتونه بهتر از هر کسی ایردات خلاصه نویسی شما رو شناسایی و برطرف کنه. اگر نیاز به مشاور بلند مدت برای کنکور دارید با ما تماس بگیرید.