با فراموشی هام بعد از مطالعه چه کنم؟

چرا هرچی می خونم یادم میره؟

استرس، ترس، نگرانی

مهم ترین عاملی که سبب استرس ما می شود این است که ما نگران هستیم که نکند این میزان درس خواندن ما برای کنکور کم باشد. این حس ترس شما و تمام تلاش هایتان را نابود می کند. زیرا شما به هنگام خواندن و مطالعه مدام این فکر را درس دارید که «می ترسم اگر نشد چه کنیم اگر نتوانستیم جواب پدر و مادرمان را چه بدهیم.

و یا نگرانم اگر کنکورم را خوب ندهم نابود می شوم و تمام آرزو هایم از بین میرود» اما در واقع این طور نیست شما تمام تلاش خود را بکنید حالا اگر نشد، خب نشد گفتن این حرف ساده هست چون شما تنها یک آرزو و هدف در زندگی خود ندارید. که اگر به آن نرسیدید زندگی شما تباه شود اگر به خود بگویید خب اگر نشد هم نشد مشکلی نیست شک نکنید موفق میشوید چون استرس که روح و روان شما را اذیت می کند کم می شود.

امادر کنار این موضوع بسیار نکته مهمی می باشد در این بخش قرار است به نکات دیگری هم اشاره کنیم که ممکن عامل اصلی در هر یک از فراد باشند.

فراموشی دروس خواننده شده امری طبیعی است و برای همه دانش آموزان پیش می آید. مرور و تکرار مطالب خوانده شده باعث می شود مطالب وارد حافظه بلند مدت شما شده و در جلسه آزمون ، سرعت عملتان بیشتر شود. در ادامه مطلب یکی از نکات طلایی کنکور 1401 را در رابطه با مرور مطالب شرح داده ایم. مرور می تواند دارای سه مرحله باشد:

  • مرور از روی خلاصه نویسی : مرور از روی مطالب خلاصه نویسی شده سریع ترین و کامل ترین شکل مرور است. در این نوع مرور باید در ابتدا الگوی یادآوری درس موردنظر را در ذهن خود ترسیم کنید و سعی کنید همه قسمت ها را به خاطر آورید. این کار باعث می شود تمامی مطالب را مرور کنید.
     
  • مرور از روی کتاب و جزوه : در این نوع مرور دانش آموز مطالب خوانده شده یا مطالب مهم و نشان دار را مجدد از روی منبع اولیه مرور می کند که این روش وقت زیادی را از شما می گیرد.
     
  • مرور با تست : به این روش بازیابی از طریق آزمون نیز گفته می شود. شما می توانید با تست زدن مطالب مورد مطالعه آن ها را مرور کنید. اما این روش نمی تواند جامعیت مطالب را تضمین کند یعنی ممکن است برخی از نکات مهم در تست وجود نداشته باشد. بهتر است برای مرور با تست ، پاسخنامه تشریحی آزمون نیز بطور دقیق خوانده شود.

در بخش های بعدی در مورد نکات مهم و اساسی در ارتباط با خلاصه نویسی ها، مرور کتاب و جزوات و همچنین مرور تست ها صحبت خواهیم کرد.
 

با ما همراه باشید.
دبیرستان نشانه مهر