کنترل استرس ناشی از کنکور

استرس در زمان کنکور

کاهش استرس ناشی از کنکور

برای رفع استرس نخست باید منشأ و عوامل ایجاد کننده آن شناسایی شوند؛ استرس منشأ روانشناختی دارد و هر کدام از مؤلفه های روانشناختی که داوطلبان کنکور تجربه می کنند به علت اعتقاد، باور و تفکری است که شخص در مورد یک فرآیند مانند کنکور دارد.
کنترل استرس مهارتی است که در هر سنی می تواند باعث پیشرفت و ابزاری برای رسیدن به اهداف تان باشد. کنکور یکی از چالش هایی است که نتایج آن تا سال ها بر مسیر زندگی نوجوانان تاثیر می گذارد. بنابراین برای موفقیت در کنکور، علاوه بر دانش نیاز به مهارت کنترل استرس در کنکور نیز دارید. در ادامه روش هایی برای رسیدن به این هدف را معرفی کرده ایم.

 

ترس از عدم موفقیت
بسیاری از دانش آموزان در دوران طلایی پیش از کنکور دچار فشارهای روانی و عاطفی می شوند، این موضوع باعث می شود به جای تمرکز بر دروس دچار احساس ناکامی و ناامیدی شوند. این افکار باعث می شود به جای مطالعه و جمع بندی دروس، مدام در حال فکر کردن به نتیجه کنکور و پیامدهای بعد از آن باشند. این امر دو پیامد دارد، اول اینکه با فکر کردن مداوم به مسئله ای که نتیجه آن مشخص نیست، تنها زمان خود را برای آماده شدن برای کنکور هدر می دهید و از بقیه دانش آموزانی که در حال مطالعه هستند، عقب می افتند. دوم اینکه مداوم فکر کردن به هر مسئله ای استرس زایی سبب زیاد شدن استرس و اضطراب در فرد شده و می تواند سلامت روحی و جمسی فرد را بسیار تهدید کند.

 

نقش والدین در کنترل و بروز استرس
نقش والدین در تحصیل به اندازه ای است که می تواند مسیر زندگی هر کودک را مشخص کند. والدین با سبک تربیتی، رفتار، ارتباطات، نگرش و ... به فرزندانشان یاد می دهند که چه چیزی برای زندگی لازم و چه چیزی مضر است. پدر و مادرهایی که به هر دلیلی انتظارات بیش از حد  از فرزندان خود دارند یا مدام با گوشه و کنایه با آن ها صحبت می کنند، فشار زیادی به فرزندان خود وارد می کنند. 
تزریق کردن استرس و اضطراب به فرزندان نه تنها سبب بهبود رتبه فرزندانتان در کنکور نمی شود بلکه نتیجه ای عکس نیز می تواند داشته باشد. متاسفانه بارها شاهد این قضیه بودیم که استرس و نگرانی بیش از حد والدین سبب می شود فشار روانی بیشتری به فرد وارد شود.

 

در ادامه روش هایی ارائه می دهیم تا بتوانید با مدیریت فشارهای روانی و استرس تان بهترین عملکرد خود را در کنکور داشته باشید.

 

1. برنامه ریزی و مدیریت زمان:
ریشه بسیاری از ترس ها و استرس ها ناآگاهی می باشد، پس لازم است در ابتدا اطلاعات کافی در مورد کنکور و منابع آن به دست آورید تا بتوانید برنامه ریزی مناسبی برای مطالعه منابع بر اساس زمان باقی مانده تان داشته باشید.

2. کنترل استرس با هدف گذاری:
ابتدا هدف خود را تعیین کنید و بعد به مطالعه بپردازید. با توجه به زمان باقی مانده برای کنکور، رشته و دانشگاهی که قصد ادامه تحصیل در آن را دارید انتخاب کنید و درصدهای قبولی در آن رشته دانشگاهی را از روی رتبه و نمره داوطلبان سال های گذشته در بیاورید و بر اساس یافته هایتان، به سراغ تسلط بر روی مباحثی بروید که ضرایب بالاتری در رشته تان دارد.

3. خواب کافی و با کیفیت:
بدون داشتن خواب مناسب نمی توانید تمرکز کافی بر روی دروس داشته باشید. همچنین کم خوابی باعث استرس و احساس خستگی می شود و قدرت یادگیری و حافظه را کاهش می دهد. شام سبکی بخورید تا بتوانید راحت بخوابید.

4. استفاده از تکنیک های تنفسی:
داشتن کمی استرس برای کنکور امری طبیعی است و کمک می کند تا با دقت بیشتری برای کنکور برنامه ریزی کنید، ولی اگر استرس از حد طبیعی بیشتر شود، روند یادگیری تان را با مشکل رو به رو می کند. استرس پیامدها و علائم جسمی مانند معده درد عصبی را نیز به همراه دارد. 

5. استراحت مناسب:
شما باید علاوه بر مطالعه، زمان هایی را برای استراحت و تفریح خود در نظر بگیرید. مطالعه پیوسته و بدون استراحت به مرور زمان، شادابی و بازدهی تان را کاهش می دهد و عملکردتان افت خواهد کرد. روحیه شما بسیار در یادگیری موثر تاثیر گذار است.

6. خلاصه برداری و مرور:
خلاصه برداری نقش بسیار مفیدی در دوره و جمع بندی قبل از کنکور دارد. در روزهای پایانی کنکور، مرور کردن مطالبی که خوانده اید بسیار حائز اهمیت است و زمانی که خلاصه برداری می کنید این روند را با سرعت بیشتری انجام خواهید داد. از طرفی دست نوشته های خودتان چون براساس اولویت های یادگیری خودتان است، می تواند نقش مهمی در جمع بندی نهایی و کاهش استرس دارد. برای اطلاع از بهترین روش های خلاصه برداری دروس کلیک کنید.

 

در مقالات بعدی درباره تکنیک مناسبی برای خواب سریع و راحت صحبت خوهیم کرد.
دبیرستان دخترانه نشانه مهر