ساعت خوابتو تنظیم کن

تاثیر خواب بر یادگیری

تاثیر خواب بر یادگیری ؛ نقش خواب در بهبود یا افت عملکرد مغز

بررسی های انجام شده نشان می‌دهند که خواب کافی از دو جهت بر یادگیری و حافظه شما تاثیر خواهد گذاشت.

  1. پایین آمدن سطح تمرکز و توانایی یادگیری به دلیل کمبود خواب
  2. ضعیف شدن حافظه و ناتوانی در به خاطر سپردن و به یاد آوردن مطالب

تاثیر عدم خواب کافی بر میزان تمرکز در یادگیری

بسیاری از ما زمان زیادی را صرف مطالعه و خواندن مطالب درسی می‌کنیم. اما در طول این زمان مدام حواسمان جای دیگری است. عدم تمرکز در هنگام درس خواندن یکی از شایع‌ترین مشکلاتی است که در بین دانشجویان و دانش‌آموزان وجود دارد. احتمالا شما هم مجبور شده‌اید که برای قبول شدن در یک امتحان تمام شب را بیدار بمانید. این بیدار ماندن‌ها و درس خواندن در شب زمانی نتیجه خواهد داد که علاوه بر درس خواندن مقداری هم استراحت کنید. زمانی که اطلاعات جدیدی به مغز شما وارد می‌شود، مغز در هنگام خواب شروع به تجزیه و تحلیل آنها می‌کند. به همین دلیل هم اگر به اندازه کافی نخوابید هیچ یک از مطالبی که مطالعه کرده‌اید را یاد نخواهید گرفت.

نداشتن تمرکز کافی هنگام درس خواندن باعث خواهد شد که شما درک درستی از مطلبی که در حال مطالعه آن هستید نداشته باشید. به همین علت هم عملا نخواهید توانست فارغ از اینکه چقدر مطالعه می‌کنید مطلبی را یاد بگیرید. این اتفاق فقط محدود به زمانی که بیدار می‌مانید تا درس بخوانید نمی‌شود. بلکه در طول دوران تحصیل هم باید سعی کنید که شب‌ها به اندازه کافی استراحت کنید. وگرنه صبح‌ها سر کلاس برای درس خواندن تمرکز کافی نخواهید داشت.

 

کی بخوابیم؟
در مورد اینکه کی بخوابیم و بیدار بشیم هم با توجه به توضیحاتی که دادم باید ساعت بیداری مون یجوری باشه که ساعت هشت صبح بتونیم با بازدهی کافی درس بخونیم. پس در کل اینکه حدود ساعت دوازده، یک، بخوابیم و ساعت هفت، هفت و نیم بیدار بشیم میتونه یه خواب خیلی مناسبی باشه.

خواب نیمروزی چی؟
سوال خیلی از بچه ها اینه که خواب نیمروزی باشه یا نه. خواب نیمروزیم میتونه مفید باشه و وقتی که از صبح تا ظهر درس خوندین با چند دقیقه خواب نیمروزی هم خستگی از بین میره و هم مطالب به حافظه بلند مدت منتقل میشن. ولی این مهمه که خواب نیمروزی نیم ساعت یا نهایتا چهل و پنج دقیقه باید باشه و اگه میدونین یه آدمی هستین که اگه بخوابین بیدار شدنتون به این زودیا نخواهد بود و خوابتون سنگینه خواب نیمروزی اصلا توصیه نمیشه براتون.

نکاتی در مورد تنظیم خواب کنکور
چیزای دیگه ای هم هستن که باید رعایت کنیم که اثر منفی رو خوابمون نداشته باشه. مثلا بعضی از بچه ها هستن که این اشتباه رو میکنن بدونین که خوردن قرص های خواب آور اکیدا ممنوعه در طول دوران کنکوری و همچنین باید شام سبکی خورده بشه که خواب رو به هم نزنه، قهوه، نسکافه، مواد کافئین دار قبل خواب ممنوعن و نباید استفاده بشن و خیلی چیزای دیگه که باید رعایت کنیم تا یه خواب مناسبی رو داشته باشیم.
پس یه خواب نرمال و مناسب که باعث بشه صبحا بازدهی لازم رو داشته باشین برای همه کنکوری ها واجبه و اینکه هیچ وقت نباید ساعت خواب رو به دلیل افزایش ساعت مطالعه کاهش داد. و کار خیلی اشتباهیه که میتونه ضربه خیلی زیادی بزنه و اثرش در روزهای بعدی و در بلند مدت برامون قابل لمس خواهد بود که چقدر اثر منفی داره.

لزومه تمرکز خوب برای درس خوندن یک خواب ایده آل و کافی هستش.